תוכן עניינים פתח
רוב המפרסמים רגילים למדוד הצלחה במספרים פשוטים: כמה פעמים המודעה הופיעה, כמה קליקים התקבלו וכמה עלה אלף חשיפות (CPM – עלות לאלף הופעות). המדדים הללו נראים ברורים ונוחים לניהול, אך הם מתארים רק חלק קטן מהמציאות. במציאות חלק גדול מהמודעות כלל לא זוכה לשום תשומת לב. הן מופיעות על המסך, אך הצופה גולל במהירות, לחץ על כפתור הדילוג או פשוט לא הבחין בהן. במצבים כאלה נוצרת תופעה הקרויה חשיפות סרק – המודעה מוצגת מבחינה טכנית, אך במציאות לא נצפתה באופן שמסוגל להותיר חותם. המשמעות היא שחלק ניכר מתקציב פרסום דיגיטלי מושקע בהופעות שלא יצרו כל השפעה ממשית.
מחקרים עדכניים ממחישים עד כמה הבעיה רחבה. לפי נתוני Amplified, כשלושה מכל ארבעה שקלים שמושקעים במדיה דלת קשב אינם מצליחים לייצר אפילו מבט אחד ממוקד. גם אם המודעה עומדת בתנאי המדידה המקובלים ונרשמת כצפייה, ברוב המקרים איש לא ראה אותה במציאות. זהו פער יסודי בין נתוני הדוחות לבין מה שבאמת קורה בשטח, פער שמייצר הפסד מתמשך.
כאשר פרסומת לא נרשמת כצפייה אין לה שום סיכוי להשפיע. היא אינה נרשמת בזיכרון, אינה מחזקת את תדמית המותג ואינה מניעה לפעולה. גם קריאייטיב מבריק והפקה מוקפדת לא יועילו אם העין של המשתמש לא פגשה במסר אפילו לרגע. כך נוצר מצב שבו התקציב הוצא, הנתונים בדוחות נראים חיוביים, אך ההשפעה על הצרכן אפסית.
הבעיה אינה מסתכמת בבזבוז מיידי. כאשר פרסום אינו מצליח ליצור מגע אמיתי עם הצופה, המותג מחמיץ את ההזדמנות להיבנות לטווח ארוך. פורמטים מהירים וחסרי קשב מאלצים מפרסמים להפיק מודעות קצרות ושטחיות שמתאימות לאופי הפלטפורמה אך אינן יוצרות זכירה מתמשכת. נוצר מעגל בעייתי: מדיה דלת קשב מולידה קריאייטיב חלש, וקריאייטיב חלש מחזק את תחושת חוסר הערך של הפרסום כולו. בסופו של דבר המותגים מפסידים פעמיים, גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.
בארצות הברית לבדה מוערך הנזק השנתי מהשקעה במדיה דלת קשב בכמעט מאתיים מיליארד דולר. זהו סכום שמקביל לתוצר של מדינה בגודל בינוני. התקציב שולם, המודעה עלתה לאוויר, אך ההשפעה לא התרחשה.
כשהמחיר אולי נראה זול אך העלות האמיתית גבוהה
עלות לאלף חשיפות נתפסת בעיני רבים כמדד המרכזי להצלחת קמפיין. מדובר במספר שקל להבין ולתקשר, ולכן מנהלים רבים משתמשים בו כאמת מידה עיקרית. אך מאחורי הנתון הזה מסתתרת אשליה מסוכנת. הוא אומד רק את המחיר של הופעה טכנית על המסך ואינו שואל את השאלה החשובה באמת: האם מישהו ראה את המודעה והקדיש לה זמן.
הנתונים מראים שככל שהקמפיין מתבסס על מדיה דלת קשב, העלות לחשיפה אמנם יורדת אך גם הערך שלה נעלם. בקמפיינים שנחשבים איכותיים, העלות הממוצעת לאלף חשיפות עומדת על כמעט עשרים ושמונה דולר. לעומת זאת, בקמפיינים שמוגדרים חלשים במיוחד המחיר יורד לכשישה עשר דולר וחצי בלבד, ירידה של ארבעים ואחד אחוז. מי שמסתכל רק על הנתונים הכלכליים יחשוב שהצליח לחסוך. אבל כאשר בוחנים את ההשפעה במציאות, רואים שהתוצאה שונה לגמרי. ההשפעה על הצרכנים נחתכת בשבעים ושבעה אחוזים. כלומר, כל דולר במדיה דלת קשב מחזיר הרבה פחות ערך.
בממוצע מפרסם מפסיד ארבעים ושלושה סנט על כל דולר שהוא משקיע במדיה דלת קשב. כאשר מדובר בקריאייטיב איכותי שמופץ בסביבה שלא מצליחה להחזיק תשומת לב, ההפסד אף גדל לשבעים ושניים סנט לכל דולר. המשמעות היא שדווקא המודעות החזקות ביותר ניזוקות יותר כשהן מופיעות בפורמטים שלא מאפשרים להן לקבל את תשומת הלב הנדרשת.
במבט כולל על השוק האמריקאי, הסכומים האבודים מצטברים לכמעט מאתיים מיליארד דולר בכל שנה. ואם משווים למדיה היעילה ביותר, שבה הקריאייטיב זוכה לפרק הזמן הדרוש כדי להיחרט בזיכרון, הפער מזנק למאתיים ארבעים וחמישה מיליארד דולר. מדובר בהפסד של עשרים ושלושה אחוז שהם למעשה הזדמנות צמיחה שהלכה לאיבוד.
המסקנה ברורה. מדד עלות לאלף חשיפות אינו יכול לשמש מצפן בלעדי לניהול תקציב פרסום. הוא אולי מציג חיסכון חשבונאי, אך במציאות הוא עלול להסתיר הפסד תפעולי שמחליש את המותג. המדידה האמיתית חייבת להתבסס לא על מספר ההופעות אלא על איכות הקשב שהושג.
כמה זמן באמת צריך בשביל שהמסר יהפוך לזכיר
פרסומת יכולה להיות יצירתית, מרגשת ומדויקת, אבל אם היא אינה מקבלת את פרק הזמן המזערי שבו העין של הצופה מתמקדת בה, היא פשוט לא תיזכר. מחקרים מראים כי נדרש מינימום של כשתי שניות וחצי של צפייה רצופה כדי שמסר פרסומי יעבור לזיכרון לטווח קצר ויהפוך לחלק מהתודעה של הצופה. שתי שניות וחצי אולי נשמעות כמו פרק זמן זניח, אך במציאות של גלילה מהירה ודילוגים מדובר במשך קריטי. פרסומת שלא מגיעה לסף הזה אינה מותירה חותם, גם אם הרעיון מבריק והביצוע מוקפד.
כאן בדיוק באה לידי ביטוי הבעיה במדיה דלת קשב. דוגמה בולטת היא באנר שמופיע בשולי אתר חדשות עמוס. מבחינה טכנית הוא נחשב “כנצפה” כי הופיע על המסך, אך במציאות רוב המשתמשים לא עוצרים להביט בו. גם מודעות וידאו ביוטיוב שניתן לדלג עליהן אחרי חמש שניות הן מקרה מובהק: הצופה מחכה לכפתור הדילוג ולא מתמקד במסר. ברשתות כמו טיקטוק או אינסטגרם רילס הבעיה חריפה עוד יותר, שכן המשתמשים רגילים לגלול במהירות, ורוב הסרטונים הפרסומיים זוכים לשנייה או שתיים של תשומת לב בלבד. אלו מצבים שבהם התקציב שולם, אך ההשפעה הממשית על הצופה כמעט ואינה קיימת.
המשמעות בולטת במיוחד עבור מותגים צעירים שעדיין לא ביססו לעצמם נוכחות בשוק. מותגים ותיקים נהנים מהיכרות מוקדמת ולכן גם חשיפה קצרה יחסית יכולה להספיק כדי לעורר זיכרון קיים. מותג חדש חייב להשיג את אותן שתי שניות וחצי כדי להיבנות בזיכרון. בלי זה הוא פשוט מתפוגג מהתודעה של הצרכנים. לכן, הבחירה במדיה שבה המודעה משובצת חשובה לא פחות מהקריאייטיב עצמו.
ארבע רמות של מדיה דלת קשב ומה המחיר שלהן
כדי להבין עד כמה בעיית החשיפות הריקות רחבה, החוקרים חילקו את הקמפיינים לארבע רמות שונות לפי מדד שנקרא נפח קשב. המדד בוחן כמה זמן במציאות התבונן הצופה במודעה לעומת הזמן שבו היא הוצגה על המסך. החלוקה מראה כיצד כל ירידה ברמת הקשב מתורגמת ישירות לפגיעה בתוצאות העסקיות.
מדיה עתירת קשב
במצב זה הצופה מקדיש בממוצע שלוש עשרה וחצי שניות למודעה. כשבעים אחוז מהחשיפות מצליחות לעבור את סף הזמן הדרוש ליצירת זכירה, וההשקעה משתלמת במיוחד: כל דולר שמושקע מחזיר בממוצע 5.21 דולר. דוגמה למדיה עתירת קשב היא פרסומת טלוויזיה בפריים טיים או סרטון ארוך יחסית שנצפה עד סופו בתוך פלטפורמה שבה הצופה בחר לצפות בו.
מדיה בעלת קשב בינוני
כאן זמן הצפייה הפעיל מתקצר לכשש שניות וחצי בלבד. רק מחצית מהחשיפות מצליחות להירשם בזיכרון, וההחזר על ההשקעה יורד ל־4.99 דולר לכל דולר שהושקע. דוגמה יכולה להיות מודעת וידאו קצרה בפייסבוק או באינסטגרם סטוריז – הצופה עוצר לכמה שניות, אך מהר מאוד ממשיך לגלול.
מדיה דלת קשב
במצב זה זמן הצפייה הממוצע צונח לפחות משלוש שניות. רק כעשרים ושמונה אחוז מהחשיפות מצליחות להותיר חותם כלשהו, וההחזר על כל דולר מושקע יורד ל־4.74 דולר בלבד. דוגמה לכך היא באנר שמופיע בתוך אתר חדשות עמוס, אשר נחשב “נצפה” מבחינה טכנית, אך במציאות רוב המשתמשים מתעלמים ממנו וממשיכים בקריאה.
מדיה חסרת קשב כמעט לחלוטין
כאן מדובר כמעט בהשקעה עקרה. זמן הצפייה הממוצע עומד על כשנייה אחת בלבד. רק תשעה אחוז מהחשיפות עוברות את סף הזכירה, וההחזר על כל דולר צונח ל־4.48 דולר. דוגמה קלאסית היא מודעת וידאו ביוטיוב שניתן לדלג עליה – ברוב המקרים המשתמש מחכה רק לכפתור הדילוג, כך שהמסר לא באמת נקלט.
כאשר בוחנים את התמונה הרחבה מתברר כי מדיה דלת קשב איננה תופעה שולית אלא בעיה מערכתית שמכרסמת ביעילות הפרסום כולו. היא יוצרת תחושה מבלבלת של פעילות ומספרים יפים בדוחות, אך במציאות ההשפעה על הצרכנים כמעט ואינה קיימת. עבור מנהלי שיווק ומשאבי תקציב זהו נתון קריטי: לא כל חשיפה שווה באותה מידה, והפער בין הרמות השונות של הקשב מתורגם ישירות למיליארדי דולרים בהפסד או ברווח פוטנציאלי.
איך מצמצמים את העלות של חשיפות סרק
הבשורה החיובית היא שמדיה דלת קשב אינה גזירת גורל. מפרסמים יכולים לנקוט צעדים מעשיים כדי להפחית בזבוז ולהחזיר ערך אמיתי לתקציב.
הצעד הראשון הוא שינוי נקודת המבט. במקום למדוד כמה פעמים הופיעה המודעה, יש למדוד כמה אנשים הקדישו לה תשומת לב ולכמה זמן. מדידה כזו מבוססת על נפח קשב ולא על חשיפות טכניות, והיא מספקת תמונה אמינה בהרבה.
הצעד השני הוא איזון נכון של תמהיל המדיה. כאשר התקציב נשען בעיקר על פורמטים מהירים כמו פידים שנגללים או סרטונים שניתן לדלג עליהם, תוצאות הקמפיין נשחקות במהירות. לעומת זאת שילוב של פורמטים איטיים יותר יוצר נקודת איזון בריאה. הניסיון מלמד כי יחס של שישים אחוז פורמטים איטיים לארבעים אחוז מהירים הוא הנקודה שבה הקמפיין משיג תוצאות מיטביות.
הצעד השלישי הוא התאמת הקריאייטיב לפורמט. מודעה ארוכה לא תצליח להשפיע אם היא משובצת בסביבה שבה המשתמש רגיל לדלג במהירות. לכן יש להתאים את אורך התוכן לקצב הצפייה ולמקם את נכסי המותג כבר בשניות הראשונות. צבעים מזוהים, לוגו ברור או מנגינה ייחודית יכולים להבטיח שגם אם הצופה הקדיש זמן קצר בלבד, המותג ייזכר.
הצעד הרביעי הוא לנצל טכנולוגיות המאפשרות אופטימיזציה בזמן אמת. מערכות חדשות מראות כבר במהלך הקמפיין היכן המודעות זוכות לקשב אמיתי והיכן הן מתבזבזות. כך ניתן להזיז תקציבים בין פלטפורמות ולחזק את החלקים שמניבים ערך.
מדידה נכונה של אפקטיביות
כדי לוודא שהפרסום באמת עובד, חשוב להגדיר מראש מה נחשב הצלחה. מדדים כמו עלות לאלף חשיפות או מספר קליקים אינם מספיקים. המדידה האמיתית חייבת לכלול את משך הקשב שהצופה העניק למודעה, את שיעור החשיפות שעברו את סף שתי השניות וחצי, ואת היחס בין צפייה פעילה לצפייה פסיבית. לצד זאת כדאי למדוד גם את התרומה למותג: כמה אנשים זוכרים את המסר, האם הנכסים החזותיים נקלטו והאם נרשמה עלייה בהעדפת המותג.
שילוב בין מדדי קשב לבין מדדי מותג נותן תמונה מלאה של האפקטיביות. מי שמעוניין להעמיק בנושא יכול לקרוא גם את המאמר על חיזוק מותג, שבו מוסבר כיצד לבדוק אם הקמפיין לא רק תפס תשומת לב רגעית אלא גם תרם לערך המותג לאורך זמן.
איך להפוך פרסום לחשיפה שמייצרת ערך
חלק גדול מתקציבי המדיה אינו מניב תוצאה ממשית. מודעות רבות עולות לאוויר, אך הצופים כמעט ואינם מקדישים להן זמן. הכסף יוצא והמסר לא נקלט. מדובר לא רק בבזבוז תקציבי אלא גם בהחמצה של הזדמנות לבנות מותג לטווח הארוך.
המפתח לשינוי טמון בהבנה שהכמות לבדה אינה מספיקה. חשוב למדוד לא רק כמה חשיפות נרכשו אלא כמה מהן הצליחו למשוך קשב אמיתי. פרסומת צריכה לפחות שתי שניות וחצי של צפייה רצופה כדי להיזכר. כל מה שפחות מזה שקול לחשיפה ריקה, גם אם על הנייר הנתונים נראים מרשימים.
כדי להפיק ערך אמיתי מהפרסום יש לשנות את הגישה. יש למדוד את איכות הקשב שהמדיה מספקת, לשלב פורמטים איטיים עם מהירים, להתאים קריאייטיב לקצב הצפייה ולהבליט נכסי מותג כבר בתחילת המסר. צעדים אלו מבטיחים שהמסר יגיע ליעדו.
בסופו של דבר פרסום יעיל אינו נמדד במספר המסכים שעליהם הופיע אלא בשאלה הפשוטה כמה אנשים הקדישו לו רגע אמיתי של תשומת לב. מי שידע למדוד ולפעול לפי עיקרון זה יהפוך את תקציב הפרסום מהוצאה אבודה להשקעה שמניבה תוצאה.
שאלות ותשובות נפוצות על אפקטיביות פרסום דיגיטלי
1. מהי מדיה דלת קשב?
מדיה דלת קשב היא פורמט פרסומי שבו המודעה אמנם מופיעה על המסך, אך הצופה אינו מעניק לה זמן צפייה מספק. ברוב המקרים המשתמש גולל במהירות, לוחץ על דילוג או מתמקד בתוכן אחר, ולכן המסר אינו נרשם בזיכרון.
2. כמה זמן צריך כדי שמסר פרסומי ייזכר?
מחקרים מצאו כי פרסומת זקוקה לפחות לשתי שניות וחצי של צפייה רצופה כדי לעבור אל הזיכרון. במקרים שבהם למותג יש נכסים מובהקים כמו צבעים מזוהים, לוגו בולט או מנגינה מוכרת, ניתן להתחיל לייצר זכירה כבר אחרי שנייה וחצי, אך זה רלוונטי בעיקר למותגים ותיקים.
3. איך מודדים אפקטיביות של פרסום דיגיטלי?
מדידה נכונה אינה מסתפקת במספר החשיפות או במחיר ל־CPM. חשוב לבחון את נפח הקשב במציאות, את שיעור החשיפות שעברו את סף שתי השניות וחצי, ואת היחס בין צפייה פעילה לפסיבית. בנוסף, יש למדוד גם מדדי מותג כגון זכירה, זיהוי נכסים חזותיים ועלייה בהעדפת המותג.
4. מהי העלות של חשיפה ריקה?
העלות של חשיפה ריקה גבוהה מאוד. בארצות הברית בלבד ההפסד השנתי מהשקעה במדיה דלת קשב נאמד בכמעט מאתיים מיליארד דולר. מדובר בתקציב ששולם על חשיפות שלא הפכו לזכירה או לפעולה ממשית מצד הצרכנים.
5. האם חשיפות סרק משפיעות על מותגים ותיקים באותה מידה כמו על מותגים חדשים?
מותגים ותיקים נהנים מזיכרון קיים אצל הצרכנים ולכן גם חשיפה קצרה יכולה להזכיר שם, צבע או לוגו מוכר. אצל מותגים חדשים ההשפעה חמורה יותר, משום שכל חשיפה ריקה היא החמצה של הזדמנות לייצר היכרות ראשונית עם הקהל.
6. איך ניתן לדעת אם קמפיין סובל מחשיפות סרק?
הסימן הבולט הוא פער בין הנתונים בדוחות המדיה לבין השפעת הקמפיין במציאות. אם נרכשו אלפי חשיפות אך שיעור הזכירה נמוך, סביר שהקמפיין פועל בעיקר במדיה דלת קשב. שילוב של כלי מדידה מתקדמים, סקרים בקרב הצרכנים ומעקב אחרי משך הצפייה נותנים תמונה מלאה.
7. מה ההבדל בין צפייה פעילה לצפייה פסיבית?
צפייה פעילה היא מצב שבו המשתמש מקדיש את עיניו ואת תשומת ליבו למסך למשך מספר שניות. צפייה פסיבית מתרחשת כאשר המודעה אמנם מופיעה, אך המשתמש עוסק במשהו אחר או גולל בלי לעצור. רק צפייה פעילה מסוגלת לייצר זכירה והשפעה על המותג.
8. האם פורמטים קצרים תמיד פחות אפקטיביים?
לא בהכרח. פורמטים קצרים יכולים להיות יעילים אם הם מצליחים לתפוס את הקשב מיד ומציגים נכסי מותג ברורים כבר בשנייה הראשונה. יחד עם זאת, כאשר כל הקמפיין נשען על פורמטים מהירים בלבד, התוצאה לרוב חלשה יותר. איזון בין קצרים לארוכים מבטיח תמהיל טוב יותר.
9. כיצד אפשר לשכנע הנהלה להשקיע במדיה עתירת קשב שהיא יקרה יותר?
הדרך היא להציג את ההפסד הכלכלי במדיה דלת קשב היא במספרים ברורים. לדוגמה: אם כל דולר במדיה כזו מחזיר פחות מחצי ערך, הרי שההשקעה במדיה איכותית מחזירה פי כמה יותר. מנהלי כספים מבינים נתונים, ולכן יש להראות שהחיסכון במחיר ליחידה מוביל להפסד גדול בהכנסות.
ניצן דימנד
מומחה שיווק דיגיטלי ופיתוח אסטרטגיה דיגיטליתהמשך קריאה - מאמרים נוספים
קמפיינים שלא תורמים – כך תזהו אותם ותשקיעו במה שבאמת מניע צמיחה
המושג ‘פרפורמנס’, פרסום שמביא תוצאות מיידיות ומדידות, שירת הבטחה גדולה במשך שנים. בעולם שבו מותגים ישראליים מגיעים לכיסוי גבוה, מתברר …
לקריאה >Base44 פורצת את גבולות האוטומציה של Monday
האם מאנדיי באמת יכולה לנהל את כל המערכות שלכם או שהיא רק חוליה אחת בשרשרת שדורשת השלמה? בארגונים שמתפתחים בקצב …
לקריאה >Monday Dev מול Jira: איזו מערכת ניהול פרויקטים עדיפה למפתחים?
בבסיס ההשוואה בין Monday Dev ל־Jira עומדת השאלה: איך צוותי פיתוח רוצים לעבוד? Jira, שהוקמה על ידי Atlassian בתחילת שנות …
לקריאה >