עמוד בית » שיווק דיגיטלי » מאמרים בנושא שיווק דיגיטלי » למה פרסומות מצחיקות הן הכלי הכי אפקטיבי לבניית מותגים?

למה פרסומות מצחיקות הן הכלי הכי אפקטיבי לבניית מותגים?

פרסומות מצחיקות ככלי לבניית מותג

מחקר System1 ו-TikTok: בידור הוא הבסיס לבניית מותג

מחקר עולמי רחב היקף שערכו System1 ו-TikTok, שכלל ניתוח של 887 פרסומות קצרות ביותר מ־8 מדינות ותגובות של מעל 92,000 משתמשים, עלה ממצא חד משמעי: ככל שהפרסומת יותר מבדרת, כך גובר הסיכוי שהיא תיזכר, תעורר רגש חיובי ותתרום לבניית המותג. במילים פשוטות, פרסומת קצרה שמצליחה להצחיק, לרגש או לספר סיפור לא רק גורמת לעצור אלא יוצרת חיבור אמיתי עם הצופה.

למה זה קורה? כי הומור, סיפור, טוויסט מפתיע או תוכן בשפה יומיומית מצליחים לעשות את מה שמסרים שיווקיים טכניים לא מצליחים: לייצר רגש. דווקא הרגש הזה הוא מה שנחרט בזיכרון וזה מה שמחבר את המותג לצופה. פרסומות שהשתמשו במאפיינים בידוריים הצליחו לשפר את המודעות למותג פי 2, את הדימוי שלו פי 2.8, והובילו לעלייה של 39% בזכירות לטווח הארוך. הצופה אולי לא תכנן לצפות בפרסומת, אבל אם הוא נהנה, הוא יזכור מי עמד מאחוריה.

מה שעוד מעניין: בידור לא נשחק. כשפרסומת יצירתית גורמת הנאה היא שומרת על האפקט גם אחרי צפיות חוזרות. וכשהיא לא נמאסת, היא נטמעת. לעומת זאת, מודעה שדוחפת מסר בלי רגש נעלמת מהתודעה. במציאות שבה צריך להרוויח כל שנייה של קשב, בידור אינו תוספת נחמדה, זה הבסיס לבניית מותג לאורך זמן.

מהיר ואפקטיבי: איך מזהים מותג בשתי שניות?

אחת הטעויות הנפוצות בפרסום דיגיטלי היא החשש להכניס את המותג כבר בתחילת הסרטון, כאילו אם נזכיר את שם החברה מוקדם מדי נאבד את הצופה. בפועל, אותו מחקר מקיף של System1 ו-TikTok מראה את ההפך: מיתוג מוקדם, כבר בשתי השניות הראשונות, מוביל לתוצאות הטובות ביותר. פרסומות שבהן הצופים הצליחו לזהות את המותג במהירות הציגו שיפור של 88% בזכירה, 92% במודעות, ו־85% בתדמית. בלי זיהוי ברור כבר בהתחלה גם קריאייטיב מוצלח עלול להתפספס.

איך עושים את זה נכון?

לא כל אזכור של לוגו נחשב למיתוג אפקטיבי. על פי תוצאות המחקר, שילוב של נכסים מבודלים כגון דמות קבועה, סאונד מזוהה, צבעי מותג או שילוב טבעי של שם החברה בעלילה מייצר גם הכרה מהירה וגם שומר על רמת העניין של הצופה. לוגו שמופיע סתם על המסך עלול אפילו להוריד את רמת הקשב, כי הוא מזוהה כפרסומת במובן השלילי.

מה שעובד באמת הוא אינטגרציה חכמה: להכניס את המותג לתוך הסצנה, כחלק מהעלילה, הדמות או השפה. במחקר זה נקרא logo in context, והוא אחד הנכסים היעילים ביותר ליצירת Fluency, היכולת של הצופה לזהות מי המותג או החברה שעומדים מאחורי התוכן. כשזה קורה מוקדם, כל רגש חיובי שהפרסומת יוצרת נרשם ישירות לזכות המותג.

והחשוב מכל: זיהוי מהיר של המותג לא מפחית מעורבות, אלא מחזק אותה. כשהמותג מוצג בצורה טבעית וברורה כבר בהתחלה, הצופה מבין מה הוא רואה, מרגיש בטוח יותר בהקשר ונשאר עד הסוף.

למה מודעות טכניות לא מוכרות? הרגש הוא זה שסוגר את העסקה

לא מעט מפרסמים מניחים שהשפעה אמיתית על בחירת צרכן נובעת מטיעון הגיוני, מסר חד וקריאה לפעולה ברורה. בפועל, מה שמניע החלטות הוא לא רק מה שנאמר אלא מה שמרגישים. הרושם הראשוני קובע אם הצופה ירגיש משהו, יזכור ויבחר. מדד ה-Spike Rating, שבדק את העוצמה הרגשית של הרושם הראשוני, נמצא כגורם המשפיע ביותר על בחירה במותג בטווח הקצר.

המסקנה חד משמעית: הרגע הראשון הוא המבחן האמיתי של הפרסומת. כשיש בה רגש היא מצליחה. פרסומות שדורגו גבוה במדד Spike יצרו עלייה של 25% בבחירה בפועל ופי 2.6 בכוונה לרכוש. לעומת זאת, מודעות נייטרליות שלא עוררו תחושה היו הרבה פחות אפקטיביות. מעניין לראות שגם פרסומות שיצרו תחושות שליליות הצליחו יותר מהנייטרליות. כשמדובר בהשפעה מיידית, האדישות היא האויב האמיתי.

ובכל זאת, לא מעט מותגים ממשיכים להפיק מודעות טכניות ויבשות: רשימות יתרונות, גרפיקה תועלתנית וטקסטים צפופים. זה אולי עובר במסמך פנימי או בדו״ח הנהלה, אבל לא בפרסומת שנועדה לגעת בקהל. כדי לגרום למישהו לעצור ולהתעניין, לפני הכל צריך לעורר בו רגש. גם כשיש מבצע אטרקטיבי וגם כשהפנייה ברורה, מה שיגרום למישהו להגיב הוא התחושה שהפרסומת מצליחה לעורר.

לא חייבים לבחור: פרסומת טובה גם מבדרת וגם מוכרת

שנים חשבו שצריך לבחור: לבנות מותג עם סיפור ורגש או לכתוב מודעה ישירה למכירה. בעולם של וידאו קצר זה כבר לא בחירה בינארית. המחקר של System1 ו-TikTok מוכיח שפרסומות מצליחות באמת הן אלו שמשלבות בידור עם מיתוג ברור ועם יכולת להניע לפעולה. השילוב אינו גורע, אלא מייצר תוצאות גבוהות בשני הצדדים: זכירה רגשית ותגובה מיידית.

הנתונים מדברים בעד עצמם. פרסומות שבנו על מאפייני בידור (Showmanship) השיגו גם שיפור של 50% בהמרה, בנוסף לעלייה חדה בזכירות, במודעות ובדימוי. כשפרסומת מצליחה לשעשע היא לא רק משאירה רושם חיובי, אלא גם מייצרת תנועה אמיתית: הקלקה, קנייה, הורדה או הרשמה. לעומתן, פרסומות שמבוססות רק על Salesmanship, מסר ישיר ופנייה רציונלית, אולי מצליחות להמיר בטווח הקצר, אך כמעט שלא תורמות לבניית מותג.

המסקנה ברורה: אין הכרח לבחור בין רגשי לרציונלי. בידור טוב הוא דרך יעילה להגיע גם ללב וגם לכיס. פרסומת שאנשים נהנים ממנה, מזהים בה את המותג ומרגישים שהוא חלק מהחוויה משיגה יותר מפרסומת טכנית, גם כשהמטרה הסופית היא מכירה. אין סיבה להתבייש בפרסומת מהנה, להפך, לכך צריך לשאוף. פרסומת שאינה עוצרת את הצופה לא תניע אותו. כשהיא מצליחה לרגש, למתג ולהניע לפעולה, היא שווה יותר מקמפיין שמפוצל בין מודעות להמרות.

למה מותגים קטנים צריכים לעבוד חכם יותר ואיך בידור עוזר להם לבלוט?

כשאתה מותג קטן או שחקן חדש בשוק, אין פריבילגיה להסתפק בקריאייטיב בינוני. אין תקציב לפרסום מסיבי, אין יתרון של היכרות מוקדמת, ואין קרדיט רגשי אצל הקהל. לכן כל שנייה של פרסומת צריכה לעבוד קשה יותר. מהנתונים עולה שמותגים קטנים שמשתמשים בבידור ובמיתוג מוקדם מצליחים לסגור את הפער מול מתחרים גדולים ואף לעקוף אותם בהמרות.

הנתונים מובהקים: פרסומות מבדרות של מותגים קטנים העלו את שיעור ההמרה פי 3.5 לעומת פרסומות טכניות באותן קטגוריות. הן הצליחו לייצר סנטימנט חיובי בעוצמה הדומה למותגים גדולים, למרות הפער בתקציב ובחשיפה. זה קורה כשהפרסומת מעוררת רגש ומשלבת את שם המותג באופן חכם. היא אינה תלויה בכמות חשיפות או במעמד קיים, היא פשוט עובדת.

לעומת זאת, כשהמותג הקטן נשען על תבניות פרסומיות גנריות, כמו מסר ישיר והצעת מחיר, הוא נשאר שקוף. הצרכן אולי רואה את המודעה, אך לא מזהה מי עומד מאחוריה. הוא לא יזכור, לא ירגיש ולא יגיב. הזמן הקצר שיש למותגים קטנים חייב להיות מנוצל טוב יותר. במחקר כינו זאת מיתוג בתוך ההקשר, שילוב הלוגו כחלק מהסצנה ולא כתוספת חיצונית.

הבשורה האמיתית היא שמיתוג טוב ובידור חכם אינם דורשים תקציב עתק, אלא מחשבה. נכסים מבודלים, קריאייטיב מהנה ומסר שנשאר בראש הם הכלים שמאפשרים למותג קטן להיראות גדול. ובפלטפורמות כמו טיקטוק, שבהן האיכות מנצחת כמות, יש הזדמנות אמיתית לבלוט.

איך שומרים על פרסומת מעניינת גם אחרי החשיפה השלישית?

בקמפיינים מתמשכים נוצרת תופעה מוכרת: גם הפרסומת המוצלחת עלולה להפוך לרעש לבן. הצופים ממשיכים להיתקל בה, אך מפסיקים להתייחס. היא כבר לא נתפסת כתוכן חדש או רלוונטי, אלא כעוד רעש בדרך לדבר הבא. לא כי היא אינה טובה, אלא כי הפכה לשקופה.

המחקר של System1 ו-TikTok מצא שדווקא פרסומות שמעוררות רגש, מצחיקות, מפתיעות ומספרות סיפור, מצליחות להישאר אפקטיביות גם אחרי צפיות חוזרות. כדי שזה יקרה הן חייבות להתחדש. אין צורך לשנות את הקונספט, אלא לעבד אותו מחדש: לשנות זווית, להחליף דמות, להוסיף טוויסט. כך הקמפיין שומר על תחושת רעננות וממשיך למשוך תשומת לב.

דוגמה בולטת מתוך המחקר: קמפיין של ה-BBC לקידום היקף התכנים, שנבנה על וריאציות של אותו רעיון בידורי. במקום סרטון אחד משוכפל נוצרה סדרה של פרסומות קצרות, כולן משתמשות בעקרונות בידוריים דומים, ובכל אחת מהן מככבות דמויות אחרות מעולם האנימציה של Aardman, כמו יונים, עכברים וכלבים מצוירים. כל דמות מייצגת תוכן אחר מהיצע הערוץ, חדשות, טבע, ספורט ובידור, אך כולן שומרות על אותו סגנון, אותו טון ואותו מבנה קומי. התוצאה היא קמפיין שנשאר רלוונטי, מפתיע ואפקטיבי גם אחרי חשיפות חוזרות.

בטיקטוק, למשל, אותו סרטון עשוי להופיע שוב באותו פיד מול אותו משתמש. שימוש בגרסאות מגוונות של אותו רעיון הוא חלק בלתי נפרד מהצלחת הקמפיין. כך ניתן לשמור על נוכחות עקבית בלי לשעמם, לעורר עניין מתמשך ולהישאר רלוונטיים בתוך שטף בלתי פוסק של תכנים מתחרים.

המסקנה פשוטה: אל תסתפקו בפרסומת אחת שחוזרת על עצמה. בנו רעיון שאפשר לספר בכמה דרכים, בלי לאבד את הסגנון, הטון והחיבור למותג. זו לא רק דרך להפחית שחיקה, זו הדרך לשמור על פרסום חי ורלוונטי לאורך זמן.

איך מתרגמים את זה לתוכנית עבודה בפועל?

התובנה העיקרית מהמחקר של System1 ו-TikTok היא שהתוצאות לא אמורות להישאר ברמת הדיון התאורטי. יש לקחת את המסקנות ולהפוך אותן לתוכנית עבודה שמבוססת על אסטרטגיה דיגיטלית חכמה, כזו שמתורגמת לערכים של המותג ולפרסום שמעורר עניין, מייצר זכירות ומניע לפעולה. את הגישה הזו אנחנו מיישמים יום יום במחלקת הדיגיטל של Web3D, תוך היכרות עמוקה עם מחקרי השיווק העדכניים ותירגום שיטתי של התובנות למתודולוגיה שמאפשרת לחברות למכור יותר.

התהליך כולל אפיון מדויק של קהלי יעד, בניית נרטיב מותאם ותכנון יצירת תוכן שמתבסס על מה שעובד בפועל, לא על תחושות בטן. איננו מסתפקים בתכנון פוסטים, אלא בונים תשתית שלמה: קריאייטיב מבוסס בידול רגשי, שימוש עקבי בנכסי מותג, מיתוג ברור בשניות הראשונות וניהול חכם של וריאציות לפי קהלי מטרה. כל רכיב בתוכנית מחובר למטרה עסקית: לבנות מותג, למשוך תשומת לב ולהניע לקוחות לפעולה.

אסטרטגיה כזו אינה נולדת במקרה. היא נשענת על היכרות עם השוק והבנה של האופן שבו הקהל צורך תוכן, ועל יכולת לתרגם תובנות מחקריות לפעולה מדויקת בדיגיטל. אם המטרה שלך היא לא רק להופיע, אלא לבנות מותג שנשאר בזיכרון ומניע לביקוש אמיתי, אנחנו כאן בשבילך, צעד אחר צעד.

נכתב ע"י

ניצן דימנד

מומחה שיווק דיגיטלי ופיתוח אסטרטגיה דיגיטלית
ניצן, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של מעל 14 שנה, מתמחה בבניית אסטרטגיות דיגיטליות משולבות AI וטכנולוגיות מתקדמות ומבוססי נתונים. מרצה באקדמיה ובתי ספר מקצועיים בתחום השיווק הדיגיטלי וסמנכ”ל הדיגיטל של קבוצת Web3D המעניקה מזה 25 שנה שירותי פיתוח אתרים ומערכות, שיווק דיגיטלי ומיתוג עסקי.


המשך קריאה - מאמרים נוספים

עדכון SEO 2025 גוגל
Monday Service
מחקר מילות מפתח B2B
השאירו הודעה
שיחת ווצאפ שיחת טלפון