עמוד בית » שיווק דיגיטלי » מאמרים בנושא שיווק דיגיטלי » מנוע חיפוש – איך ”מנוע” חיפוש חושב

מנוע חיפוש – איך "מנוע" חיפוש חושב

המנוע מאחורי החיפוש

מנוע החיפוש פועל מתוך עקרון של הצגת תוצאות חיפוש באופן המיטבי ביותר עבור המחפש (הגולש הממוצע). הצגת רשומות האתרים – הינה כתוצאה מהליך סינון מורכב ביותר, שאם נפשט את מורכבותו לצורך ההדגמה, ניתן לאמור כי "המנוע" פועל לפי אסופת כללים משתנים; כל כלל בודק רכיב אחר בעמוד האינטרנט ומצטבר לכדי ציון "וירטואלי" פנימי.
הדבר האופטימאלי עבורכם, הוא פענוח אסופת כללים זו, ובכך תשיגו את הציון הכי טוב "במבחן".

מנוע החיפוש של 'גוגל' הינו מנוע החיפוש הכי נפוץ בעולם, ולמעשה מהווה את אתר האינטרנט בעל מספר המבקרים הרב ביותר בעולם הווירטואלי.
מידי פעם גוגל משנה רכיבים קלים כגדולים באסופת הכללים הנ"ל, ועמודי אתר אינטרנט שהופיעו לעיתים בתוצאות טובות יותר לעיתים יורדים לתוצאות פחות טובות, ולהיפך.
לאחרונה גוגל מבצעת שינויים באופן תכוף יותר מבעבר, והדבר מתבטא בשינויים גסים יותר בהופעת עמודי האינטרנט בתוצאות מנוע החיפוש.

Web3D - Google logo - קידום אתרים באינטרנט
Web3D – קידום אתרים אורגני במנוע חיפוש של גוגל

 

אידיאולוגיה – הגישה הבסיסית

ניסיונות פענוח "מנוע" החיפוש מוליד גישה בסיסית, וככן היא פשוטה וברורה:
א. ניתוח גנרי של העמודים בקדמת תוצאות החיפוש.
ב. יצירת מספר כללי מפתח שמשותפים לכלל העמודים בקדמת התוצאות.
ג. יישום הכללים הנ"ל על עמודי האתר שברצונכם לקדם.
חסרונה של הגישה הינו פשוט גם כן, כל פעם שמנוע החיפוש מעדכן את רשימת הכללים שלו, יש לבצע ניתוח מחודש (שני השלבים הראשונים) ועל כן, לבצע יישום מחודש של הכללים בכלל עמודי האתר.
כלומר, כל פעם שמנוע החיפוש מעדכן את אסופת הכללים שלו או משנה אותה, יש לבצע הערכת מצב ולבצע SEO מחודש לעמודי האתר.

עד לאחרונה חסרונה של השיטה היה כמעט ולא מורגש, מנוע החיפוש היה מתעדכן באופן משמעותי אחת לשנה-שנתיים, ועל כן תדירות השינויים שיש לבצע בעמודי האתר הייתה נמוכה.

בשנה האחרונה, מנוע החיפוש של גוגל ביצע עדכונים באופן תכוף יותר ובמרווחי זמן קצרים באופן משמעותי. הנ"ל גרר שינויים תכופים יותר בעמודי האתר ומחוצה לו, והתעסקות מתמשכת באופן שוטף עם אתר האינטרנט.

 

אידיאולוגיה – שינוי קונספט

כל לקוח שמגיע לחברה שלנו נתקל בהליך אפיון לא שגרתי. מייסדת Web3D, מגיעה מעולם ההשכלה הגבוהה וההדרכה ואוגרת ניסיון שאין שני לו כבר למעלה משני עשורים, בפיתוח אתרים ואפיון GUI – Graphic User Interface, וכן UI – User Interface ו- UX – User Experience, ומציגה גישה מקצועית, פרקטית ועיצובית לאפיון אתר האינטרנט: היכן נכון למקם את התפריט, היכן יעיל יותר למקם את התמונות, איזה צבעים להשתמש, היכן למקם את סרטון הווידאו וכד'. בעוד שאנוכי מגיע עם ניסיון מעשי ומדויק ב-SEO, ומציג גישה בלתי מתפשרת שטוענת שלא צריך לעשות GUI לאתר האינטרנט, גוגל כבר עשה את זה בשבילנו ובאופן כללי מנחה אותנו איך לבנות את האתרים שלנו, גם ברמה העיצובית.
כגילוי נאות, יש לציין כי אותה מייסדת Web3D משמשת כתפקיד משנה בתור אמא שלי, ועל כן רוב הוויכוחים המקצועיים על אפיון האתר מתחזקים נוכח עובדה פיקנטית זו.

בחינה מדוקדקת במפת השינויים של גוגל בשנים האחרונות, ובמיוחד בחודשים האחרונים, גרמה לי לאט לאט לזוז מעמדתי ולפנות מקום לגישה יסודית יותר, אומנם ארכאית יותר אך במובן החיובי של המילה – גישת ה-GUI.

 

הלב מאחורי ה"מנוע"

כתהליך שגרתי בחברה, כל לקוח שמגיע נבנה עבורו קונספט שיווקי תוך התחשבות בקהלי היעד של בית העסק והכלים העומדים לראשותנו ולראשות הלקוח.

לכן החלטתי להתייחס למנוע החיפוש של 'גוגל' בתור לקוח שהגיע לפתח דלתנו, למעשה מבלי אומר הגעתי לתהליך של "אפיון" הקונספט של ה"מנוע" או בהאנשה הלב מאחורי המוח, ועל כן לדעתי זאת הגישה הראויה והנכונה להסתכלות על SEO לעמודי האתר.

בתור חברה עסקית, קהל היעד של 'גוגל' הינו קהל הגולשים – כלל הציבור שמבצע פעולת חיפוש באתר (הנני נמנע ביודעין מההעמקה מכל הכלים הרווחים הפרסומיים של גוגל, ומכל אתרי האחות שלהם).
לעניות דעתי, מטרת 'גוגל' הינה לספק את המוצר הטוב ביותר עבור הלקוח שלה, בהנחה והתבססות על אסטרטגיית שיווק של לקוח חוזר – אם ביצעתי חיפוש ומנוע החיפוש סיפק לי רשימת תוצאות שענו באופן קרוב ככל האפשר לפשר החיפוש שלי, ככל הנראה בפעם הבאה אני אחזור ואחפש שנית במנוע החיפוש הזה.
לכן הקונספט המרכזי של מנוע החיפוש הינו לאפיין טוב ככל האפשר מיהו אתר האינטרנט שמספק את המענה הטוב ביותר לשאילתת החיפוש, ובשלב שני לאיזה תחומי שאילתות.

 

לדוג':

נניח שגולש אלמוני מחפש את הביטוי "עיצוב אתרים" (מתוך כ-9 מיליון תוצאות חיפוש, לצורך ההדגמה נתרכז רק בעמוד הראשון) הגולש מתחיל בתהליך מהיר של חיפוש התוצאה הטובה ביותר, נכנס לתוצאה ה-1 (מקום 1) מתחיל לרפרף קלות בתוכן, רואה שהתוצאה לא מתאימה ואז יוצא, וכן הלאה עד לתוצאה ה-6. בתוצאה ה-6, הגולש נכנס לאתר, מתחיל ברפרוף קל, מוצא את מה שחיפש ואז מתחיל להתעמק בתוכן ובאתר. עתה נניח כי הגולש הנ"ל מייצג את הציבור הממוצע, וכן שרוב הגולשים ינהגו כמותו.
מניתוח האירועים לאחר זמן מה, בעיני מנוע החיפוש, תוצאות החיפוש 1-5 היו לא רלוונטיות לציבור הגולשים ואילו תוצאת החיפוש ה-6 הייתה הכי רלוונטית.

לכן בכדי ש'גוגל' ייתן את המוצר הטוב ביותר עבור הלקוח שלו, בפעם הבאה 'גוגל' ישאף שהלקוח לא יצטרף לדפדף ב-5 התוצאות הראשונות כדי להגיע לתוצאה ה-6, אלא ישר ימקם את התוצאה ה-6 במקום הראשון. כדי שהלקוח יגיע אליה בהקדם האפשרי – ובכך בעצם 'גוגל' ביצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר.

 

דוגמה נוספת:

עתה נניח שאותו גולש חיפש את הביטוי "עיצוב אתרים", ובתוצאה במקום ה-6 היה סרטון בעמוד האינטרנט לצד הטקסט, ואכן הגולש צפה בסרטון הנ"ל. כמו כן, נניח כי הגולש המשיך בסריקת התוצאות שלו וכל עמוד אינטרנט שהיה בו סרטון ווידיאו, הגולש נעצר וצפה בסרטון.
עתה נניח כי הגולש מהווה שוב, את הגולש הממוצע, וכי ממוצע הגולשים חזרו על פעולת הגולש וצפו גם כן בסרטונים הווידיאו, או לחלופין הדבר חזר על עצמו בחיפוש בביטויים אחרים.
מניתוח האירועים כעבור תקופה זמנית, בעיני מנוע החיפוש, תוצאות החיפוש שמציגות סרטון ווידיאו בעמוד התוכן שלהם יהיו רלוונטיות יותר לתוצאות החיפוש מאשר עמודים ללא סרטון וידיאו.

ניתן להקביל דוגמה זו, כמעט לכל מאפיין באתר האינטרנט, למעשה הגולשים בוחרים ב"רגליים" וגוגל לומד ומתאים את עצמו כתוצאה מכך.

הקונספט המרכזי שיש להבין ולזכור, שמנוע החיפוש או 'גוגל' בפרט יפעל באופן הטוב ביותר עבור הגולשים שלו, במטרה לתת להם את התוצאה הכי רלוונטית. משמע שאם עמוד האינטרנט שלכם יציג את התוצאה הכי רלוונטית לגולש הממוצע, מנוע החיפוש יפעל על מנת לקדם אתכם, על פני אתרים אחרים ללא המודעות הנ"ל.

כלומר, אם נתרגם את זה לאפיון עמודי האתר, "גישת" ה-GUI טוענת שיש לבנות עמוד אינטרנט שיישרת באופן הטוב ביותר את הלקוח שלנו, בין אם מדובר על מיקום סרטון וידיאו בחלק העליון של הטקסט (כי אייקון של "משולש" כיום מעודד הפעלה ורוב הציבור ילחץ על הפעלת הסרטון מאשר שיחל במלאכת קריאת הטקסט). ובין אם מדובר על אפיון של מבנה עמודי האתר בכדי לבנות ארכיטקטורת מבנה עמודים נכונה ויעילה כדי שהגולש לא ילך לאיבוד וכן הלאה.

דוגמה מעשית נוספת שממחישה את הנקודה לעיל, הינה ההתאמה הטכנולוגית.
כיום 'גוגל' משרת ציבור גולשים (כ-40%) הולך וגדל שמקור התצוגה שלו הוא על גבי מכשירי פלאפון (סמארטפון) וטאבלט למיניהם.
כיום אתר אינטרנט ניתן לפיתוח באמצעות התאמת עיצוב האתר למגוון מכשירי התצוגה או בעגה המקצועית Responsive.
מתוך אותו קונספט מרכזי שאנו מתבססים עליו, כיום אין ל'גוגל' אינטרס להציג בתוצאות החיפוש אתרים שאינם מוצגים כהלכה במכשירי תצוגה של סמארטפונים או טאבלטים – כי הנ"ל ייפגע בכ-40% מקהל הגולשים שלו. חיזוק לטענה זו ניתן למצוא בתופעת הדרת טכנולוגיית ה'פלאש' מתוצאות החיפוש של 'גוגל', טכנולוגית 'פלאש' לא ניתנת לתצוגה במכשירי פלאפונים וטאבלטים שונים, ועל כן מנוע החיפוש 'גוגל' ביצע אי העדפה יזומה לעמודי אינטרנט שמכילים את הטכנולוגיה הנ"ל – הכול מתוך אג'נדה – לתת את התוצאה הטובה ביותר עבור גולשיו, למנוע החיפוש אין כל אינטרס להציג לכ-40% מגולשיו, עמוד אינטרנט של דף לבן (כך טכנולוגית הפלאש מוצגת במכשיר שאינו תואם) ועל כן יעדיף להציג עמוד אינטרנט רלוונטי.
ומצד שני אתר אינטרנט שנעדר טכנולוגית 'פלאש' ונעזר בתחליפים אטרקטיביים מושכים בדמות Html5, ו-Responsive, יזכו להעדפה על פני אתרים אחרים.
אם נחזור להקבלה לאפיון GUI, מאפיין מקצועי ימליץ לבעל האתר לבנות בטכנולוגיית Html5 על מנת ליצור דינאמיות עיצובית באתר, ולעצב את האתר באופן מותאם Responsive כך שיישרת את כלל קהלי היעד שלו.

קישורים מומלצים:

מדריך אופטימיזציה חלק 1: בסיס
מדריך אופטימיזציה חלק 2: יצירת כותרות עמודים
מדריך אופטימיזציה חלק 3: יצירת תיאור עמוד
מדריך אופטימיזציה חלק 4: תמונות, תוכן וטיפים

מאת: אלון שניידרמן, מנכ"ל Web3D

נכתב ע"י

ניצן דימנד

מומחה שיווק דיגיטלי ופיתוח אסטרטגיה דיגיטלית
ניצן מומחה בתחום השיווק הדיגיטלי עם נסיון של מעל 13 שנה, מרצה באקדמיה ובתי ספר מקצועיים בתחום השיווק הדיגיטלי, סמנכ"ל הדיגיטל של קבוצת Web3D המעניקה מזה 25 שנה שירותי פיתוח אתרים ומערכות תוכנה, מיתוג עסקי ושיווק דיגיטלי.


המשך קריאה - מאמרים נוספים

קידום אורגני במנועי חיפוש הוא אחד הכלים החשובים ביותר לכל עסק השואף להגדיל את החשיפה שלו ברשת, למשוך תנועה איכותית לאתר ולהגדיל את מחזור המכירות. עם הזמן הוכח ש-SEO אינו …

איך לבחור חברת אחסון ב2024 עבור כל אתר אינטרנט, בחירת ספק האחסון הנכון היא צעד קריטי להצלחתו. חברת האחסון אחראית על תשתית השרתים שעליה ירוץ האתר, כמו גם על הכלים …

עדכון אלגוריתם "התוכן המועיל" של גוגל הולך להשפיע רבות על קידום האתרים – במיוחד בשנת 2024 שבה כתיבת תוכן בעזרת AI תופסת תאוצה. לפני שנסביר על העדכון האחרון של גוגל …

השאירו הודעה
שיחת ווצאפ שיחת טלפון